בית / כאבים בפנים

כאבים בפנים

אבחון וטיפול בכאבים בפנים

ניתן לחלק את הכאבים על פי מאפיינים קליניים, שכיחותם והפיזור שלהם.

האבחנה, בסופו של דבר, נעשית על פי הסיפור הקליני, ממצאים (אם יש) באמצעי הדימות (צילום רנטגן, CT או MRI) ובדיקות רלוונטיות נוספות. בסופו של דבר, הטיפול צריך להיות מותאם לאבחנה על מנת שיביא להטבה.

כאב פנים שמקורו בשיניים

מעל 99% מהכאבים בחלל הפה ובסביבתו מקורם בכאבי שיניים. דלקת של מוך השן (פולפיטיס), דלקת של שיני הבינה (פריקורוניטיס), אבצס המפריש מוגלה שגורמת לכאבים בעצם, דלקת/מחלת חניכיים פעילה, סדק בשן ועוד. כאבי שיניים המלווים באבצס עלולים לגרום להרמה של רצפת הפה וחסימה של נתיב האוויר או הגבלה בפתיחת הפה – שני מצבים מסכני חיים המחייבים טיפול מידי בבית חולים.

כאב פנים ממקור דנטלי הוא כאב חזק, מעיר משינה בלילה, מתחזק עם שינויי טמפרטורה (חום/קור) ויכול להקרין למפרק הלסת, לאוזן, לראש (בלסת העליונה) ולמבנים אנטומיים סמוכים. הכאב הדנטלי בדרך כלל איננו מגיב בצורה טובה לטיפול אנטיביוטי ומגיב מעט למשככי כאבים.

האבחון נעשה אצל רופאת השיניים על ידי בדיקה קלינית וצילום רנטגן מתאים. יש לציין כי לעיתים האבחון אינו פשוט ונדרשים מספר ביקורים על מנת לאבחן את מקור הכאב המדויק.

הטיפול בכאב הדנטלי (כאב שיניים) הוא לעולם לא אנטיביוטיקה! יש לאבחן את בעיה ולטפל בה מיידית ורק אם צריך (לעיתים מאוד רחוקות) – מוסיפים אנטיביוטיקה לטיפול, לקורס קצר.

כאב שרירי (מוסקולוסקלטלי)

ממקור של שרירי הלעיסה (Medial and lateral pterygoid, Masseter, Sterno-cleido mastoid). זהו הכאב השני בשכיחותו אחרי כאב גב תחתון, נפוץ מאוד ומטריד. מדובר בכאב בעצמה בינונית, שאינו מעיר משינה בלילה. הכאב בשיאו בשעות הבוקר, אחרי היקיצה מהשינה ונובע בדרך כלל מהרגלים כמו חריקות שיניים והידוק שיניים. לעיתים הכאב חד צדדי ולעיתים דו צדדי. הכאב מקרין לאוזניים, למפרקי הלסת ויש נקודות טריגר ברורות שמעוררות אותו. לעיתים, כאשר יש כיווץ של שרירי הלעיסה, נגרמת הגבלה בפתיחת הפה שניתנת לפתיחה תוך כדי עיסוי השרירים הרלוונטיים.

הכאב השרירי מגיב טוב למשככי כאבים, בעיקר אנטי-דלקתיים כמו נורופן, אדוויל וכדומה. יש אנשים הנעזרים בסד לילה קשיח המקל במעט על הכאב, אולם הטיפול הטוב ביותר לכאב מוסקולוסקלטלי הוא פיזיותרפיה של שרירי הלעיסה, הצוואר והעורף על ידי אשת מקצוע מומחית בתחום (פיזיותרפיסטית של מפרקי הלסת). גם דיקור (יבש, מערבי) יכול לעזור בהקלה על הכאב. הכאב נוטה להתגבר בתקופות של לחץ וחרדה ובמקרים עקשניים אפשר להיעזר בתרופות כמו "אלטרולט".

האבחון נעשה על ידי מומחית ברפואת הפה באמצעות הסיפור הקליני. אין ממצאים מיוחדים בדימות – לא בצילומי רנטגן, לא ב – CT ולא ב – MRI.

כאב ממקור מפרק הלסת

יכול להתבטא רק בצד אחד או בשני הצדדים. משני בדרך כלל לבעיות הנובעות מהמפרק כמו דלקת (אוסטיאוארטריטיס), טראומה למפרק וספיגה שלו. זהו כאב חזק, המתבטא ככאב אוזניים. מגיב חלקית למשככי כאבים ואינו מעיר משינה בלילה.

האבחון נעשה על ידי הסיפור הקליני, ו-MRI ספציפי למפרק הלסת, שנעשה ברצפים מסוימים ובשיטה מסוימת. המפרק המודלק בדרך כלל יציג שינויים אופייניים ב-MRI כמו הצטברות נוזל, כרסום ראש המפרק, האדרה עם חומר ניגוד וכדומה.

הטיפול הטוב ביותר לבעיות מפרקי הלסת גם הוא – פיזיותרפיה על ידי אשת מקצוע מומחית בתחום.

כאב בחצי פנים – הכאב העצבי

בדרך כלל בצד אחד, לא חוצה קו אמצע. אינו מעיר משינה בלילה. המפורסם הוא ה – Trigeminal Neuralgia: כאב בחצי פנים עצמתי, דמוי זרם חשמלי שמופיע למספר שניות עד דקה, ואינו חוזר על עצמו למשך זמן מסוים (תקופה רפרקטורית). הכאב הזה קשה מאוד לאבחון, בפרט שיש אבחון יתר על ידי נוירולוגים ורופאי משפחה. יש לבצע דימות של המוח והפנים על מנת לשלול תהליכים עצביים אחרים (טרשת נפוצה, גידולים של מערכת העצבים, גרורות וכדומה). הטיפול התרופתי הוא ממשפחת התרופות לאפילפסיה, כשהמפורסם שבהם הוא טגרטול.

כאב עצבי יכול להיגרם גם על ידי וירוסים כמו הרפס זוסטר, שמלווה בשלפוחיות כואבות בפיזור העצבי הספציפי לעצב המעורב. להרפס זוסטר יש טיפול תרופתי מצוין (זובירקס / וולטקס) שיש לתת אותו במהירות, וכן זריקה לכאבים הקשים.

כאב עצבי אחר, מסוכן יותר הוא תסמונת הסנטר הרדום (Numb Chin Syndrome) שבה יש הירדמות שלעיתים מלווה בכאב של הסעיף המנדיבולרי והמנטלי (תחושה של הרדמה של חצי מהלסת תחתונה + חצי מהשפה התחתונה כמו אחרי זריקה אצל רופאת השיניים). זהו סינדרום המצביע על ממאירות או בחלל הפה, או בתוך הלסת או ממאירות במסלול העצבי ויש להגיע לאבחנה מהירה וטיפול מתאים.

כאב פנים לא טיפוסי – כאב אטיפי – Atypical facial pain

זהו כאב פנים לא טיפוסי שאינו עונה לאף אחת מההגדרות שאותה אנו מכירים. כאב כרוני, עמיד לטיפול הרגיל ומחייב חשיבה יצירתית הן של המטופל והן של המטפל. הטיפול יכלול פיזיותרפיה, פעילות להפגת מתח, טיפול תרופתי הרגעתי וטיפול תרופתי לכאב כרוני.

לעיתים יש מספר מקורות לכאב באזור הפנים: כאב דנטלי המגביר כאב ממקור שרירי/עצבי. לכן יש צורך לטפל במקביל בכל סוגי הכאב.

רק האינטגרציה של המידע שבין רפואת השיניים לרפואה הכללית הוא הכרחי באבחנה של כאבים בפנים ובחלל הפה, ולכן רפואת הפה הינה ההתמחות האחראית לאבחנה של סוגי הכאב הנ"ל ובמידת הצורך – מערבת דיסיפלינות נוספות כמו נוירולוגיה, אף-אוזן-גרון, ראומטולוגיה וכדומה.

צילום רנטגן של מטופלת הסובלת מכאב בחצי פנים

בתמונה – חתך סגיטלי של CT בלסת התחתונה. גידול סרטני אלים בלסת התחתונה של אישה בת 53.

האישה התלוננה מספר חודשים על תחושה של רדימות בסנטר, העוקבת במדויק אחרי הפיזור העצבי של העצב המנטלי הימני. גוש גדול בתוך חלל הפה הפריע לה לסגור את הפה "כמו שצריך". תוך 24 שעות אושפזה, נלקחה ביופסיה והיא החלה בטיפולים.

סובלים מכאבים בפנים?

אל תחכו ואל תסבלו מכאבים – צרו אתנו קשר עוד היום לקבלת אבחון מקצועי, ייעוץ והנחיות לטיפול.