בית / נמק של הלסת והקשר להכנה דנטלית

נמק של הלסת והקשר להכנה דנטלית

נמק בלסת - תרופות וטיפול שיניים

מה הקשר בין אוסטיאופורוזיס, מילומה נפוצה, סרטן שד, סרטן ערמונית, סרטן ריאות, סרטן כליה לבין נמק של הלסתות?

 

איך הכנה דנטלית מתאימה ושילוב של נטילת תרופות כגון זומרה, ארדיה פרוליה וטיפולי שיניים מניעתיים יכולים לשנות לחלוטין את המציאות?

 

ד"ר טל ברג, רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה מסבירה על תופעת לוואי חמורה מאוד, אך כזו שעם הכנה מקדימה לפני טיפול במחלות אונקולוגיות ואוסטאופורוזיס ניתן למנוע.

 

נמק של הלסת על רקע נטילת תרופות

בשנת 2003 התגלתה תופעת לוואי חמורה של נמק של עצמות הלסת בחולים אונקולוגיים המקבלים תרופות לחיזוק העצמות – ביספוספונטים ("ארדיה" / "זומרה") או נוגדן בשם "דנוזומאב" (Denosumab – "פרוליה" או X-Geva). התופעה נקראת כיום – Medication Related Osteonecrosis of the Jaw או בקיצור – MRONJ.

 

בעקבות זיהום בחלל הפה (מחלת חניכיים לא מטופלת, שיניים הרוסות או עששת) או כסיבוך של עקירות שיניים וניתוחים (השתלות שיניים), לא מתקיים ריפוי תקין של המקום, העצם נחשפת ומתחילה הפרשה מוגלתית המלווה בריח רע, נפיחות וכאבים חזקים.

 

הטיפול מתבסס על ניקוי של האזור הנמקי, אנטיביוטיקה פומית או תוך ורידית, ובמקרים חמורים – כריתה נרחבת של האזור הנגוע בלסת, מה שגורם לעיוות מראה הפנים.

 

ביספוספונטים, זומרה, ארדיה, X-geva או פרוליה וטיפולי שיניים

יש חשיבות רבה לנסות ולמנוע את תופעת הלוואי החמורה המתבטאת בנמק של הלסת, בעיקר באוכלוסייה בסיכון גבוה: חולים אונקולוגיים המקבלים עירויי זומרה או ארדיה, זריקות X-GEVA וכן חולות אוסטיאופורוזיס המקבלות טיפול תרופתי למחלה מעל 3 שנים ובעלות גורמי סיכון נוספים כמו עישון, סוכרת ודיכוי חיסוני.

 

המחלות האונקולוגיות שבהן נהוג לטפל בתרופות הללו הן מיאלומה נפוצה (Multiple Myeloma), סרטן שד גרורתי, סרטן ערמונית גרורתי, סרטן כליה, סרטן ריאות ובמקרים של מחלות ממאירות אחרות שבהן יש מעורבות של העצם.

 

טיפול למניעת נמק בלסת כולל:

  1. בדיקה יסודית אצל רופא שיניים מומחה ברפואת הפה, הכוללת צילומים מתאימים, וסילוק מוקדי זיהום פעילים מחלל הפה. יש לבצע את הבדיקה מיד עם קבלת ההמלצה מהאונקולוג המטפל על שימוש בתרופות הנ"ל, וטרם תחילת העירויים.
  2. ניקוי חלל הפה ע"י שיננית והקפדה על היגיינה אוראלית: צחצוח שיניים, שטיפות פה וחוט דנטלי.
  3. הימנעות מפרוצדורות כירורגיות בחלל הפה שאינן הכרחיות כמו השתלות שיניים.

 

במהלך הטיפול בתרופות הנ"ל, חייבים להמשיך ולטפל בשיניים אצל רופא שיניים, מומחה ברפואת הפה, על מנת למנוע בעיות שעלולות להידרדר לנמק של הלסת. אין להפסיק את התרופות הנ"ל בשום מצב, שכן הפסקתן עלולה לפגוע בטיפול האונקולוגי.

 

ד"ר טל ברג הינה רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה, בעלת ניסיון רב בטיפול בחולים אלו, ואת עבודת הדוקטורט שלה (PhD) מקדישה לנושא הזה במיוחד.

 

מרפאת שיניים מומחים טל ברג – טיפול שיניים לחולים בסיכון

במרפאתנו ניתן לקבל שירות בכל דבר הקשור לתרופות אלו:

  1. הכנה דנטלית – הכנה של חלל הפה לקראת טיפול בבסיפוספונטים / דינוזומאב. אם אתם צריכים ליטול נוגדנים ממשפחת דינוזומאב אז יש צורך בייעוץ דנטלי בטרם מתחילים בנטילת התרופה. כאמור, גם תרופות ממשפחת ביספוספונטים ("ארדיה" / "זומרה") מצריכות הכנה דנטלית על ידי רופא שיניים מומחה ברפואת הפה.
  2. טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים המקבלים טיפול לעצמות.
  3. ייעוץ וטיפול בנמק של הלסתות.
ד"ר טל ברג
ד״ר טל ברג

ד"ר טל ברג רופאה בכירה, מומחית ברפואת הפה, עבדה בעברה כאחראית על תחום רפואת הפה במחלקה לכירורגיה פה ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

ד"ר ברג בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, בוגרת התמחות ברפואת הפה בביה"ס לרפואת שיניים של אוניברסיטת ת"א ובעלת רישיון מומחה ברפואת הפה מטעם משרד הבריאות.

שתפו את המאמר עם חברים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
אולי יעניין אותך גם
זקוקים לייעוץ? צרו איתנו קשר!



    מרפאת שיניים בכרמיאל - ד"ר טל ברג
    מרפאת שיניים מומחים בצפון, יחידה מסוגה, המבצעת טיפולי שיניים לחולים מורכבים, רפואת שיניים כללית וטיפול מסור לחלל הפה. רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה, מומחה פה ולסת ורופאת שיניים מומחית לילדים.

    תפריט נגישות

    למידע וייעוץ מקצועי