בית / רופא שיניים מומחה – במה הוא שונה?

רופא שיניים מומחה - במה הוא שונה?

רופא שיניים מומחה

אם תשאלו את עצמכם מה ההבדל בין רופא שיניים רגיל לרופא שיניים מומחה, תגלו שלמעשה אתם כבר מבינים את התשובה ברמה האינטואיטיבית: כמו שתרצו לפנות לקרדיולוג מומחה עם מחלת הלב שלכם, כך אתם זקוקים לידע ולניסיון של מומחה לרפואת הפה כשאתם סובלים מבעיה בריאותית בפה ובשיניים.

 

מומחים לרפואת שיניים בישראל

בדומה לתחומים רבים בעולם הרפואה, גם כאן המדינה שלנו נמצאת בפיגור אחרי מה שכבר הפך למקובל ואף מצופה במדינות מערב אחרות – בישראל רק 8% מרופאי השיניים הם רופאי שיניים מומחים! על מנת להפוך למומחים, על רופאי השיניים לרכוש 3 עד 6 שנות השכלה נוספות בתחום שבו הם מעוניינים להתמחות, ובסופן להיבחן ע"י האיגוד המקצועי על מנת לקבל תעודת הסמכה.

 

אילו תחומי התמחות קיימים ברפואת שיניים?

התחום היחיד בארץ שדורש רישוי ספציפי הוא טיפולי שיניים תחת הרדמה. בכל טיפול אחר שתבצעו, תוכלו מבחינת התקנות לפנות לכל רופא שיניים שהוא, אולם בפועל הוא לא יוכל להציע לכם את אותה רמת ניסיון עם מצבים מורכבים וייחודיים כפי שיכול לעשות מומחה לרפואת הפה.

בעיה נוספת היא היעדר פיקוח לגבי מי שיכול לכנות את עצמו מומחה. מטופלים רבים, למשל, נתקלים ברופאים שמצהירים על התמחות בשתלים – ענף התמחות שכלל איננו קיים. תחומי ההתמחות ברפואת שיניים בארץ כיום הם:

  • מומחה לרפואת הפה
  • מומחה לשיקום הפה
  • כירורגיית פה ולסת
  • פתולוגיה אוראלית
  • אורתודונטיה: יישור שיניים
  • פריודונטיה: מחלות חניכיים
  • אנדודונטיה: טיפולי שורש
  • פדודונטיה: רפואת שיניים לילדים ונוער
  • רפואת שיניים קהילתית

מומחה ברפואת הפה

גם טכנאי השיניים משנה!

תחום נוסף שההתמחות בו משמעותית אך לא מספיק מוכרת בארץ הוא טכנאות השיניים. עובד יכול להיות טכנאי שיניים רגיל, או שהוא יכול להיות טכנאי שיניים מוסמך ואפילו טכנאי שיניים אומן. המטופל לרוב לא מודע להבחנה הזו ולא יודע מה ההבדל בין רמות ההכשרה של טכנאי השיניים, או אפילו שקיים הבדל כזה. מה שהמטופל כן ירגיש בו הוא איכות העבודה במהלך הטיפול, וכמובן התוצאה הסופית.

 

מומחה לרפואת הפה

התמחות ברפואת הפה אורכת 4 שנים בנוסף ללימודי רפואת השיניים. מומחים ברפואת הפה עוסקים באבחון קליני, בטיפול של מחלות חלל.

הפה ובטיפולי שיניים לחולים בסיכון ובעלי רקע רפואי מורכב. בנוסף, רופא שיניים מומחה לרפואת הפה מטפל בבעיות בלסתות, בבלוטות הרוק ובמגוון מחלות עור באזור חלל הפה.

מומחה רפואת הפה עוסק:

  • טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים
  • טיפולי שיניים למטופלי דיאליזה
  • אבחון וטיפול בכאבי פנים ולסתות
  • אבחון וטיפול בתסמונת הפה השורף
  • טיפולי שיניים לחולי סכרת
  • אבחון וטיפול לבעיות במפרק הלסת
  • טיפולי שיניים לנשים בהריון

מומחה ליישור שיניים

אורתודנט מומחה ליישור שיניים הינו רופא שיניים שסיים הכשרת התמחות שאורכת בין שלוש לארבע שנים ועבר בהצלחה את בחינות ההתמחות מטעם משרד הבריאות.

בישראל אין חוק האוסר על רופא שיניים כללי (שאינו התמחה) לעסוק בתחום האורתודנטיה ורק 2 אחוז מכלל רופאי השיניים הינם מומחים ליישור שיניים.

רופא שיניים מומחה לילדים ונוער

רופא שיניים מומחה לילדים ונוער מתמחה בתחום שנקרא פדודונטיה. רופא שיניים אשר בנוסף להכשרות הבסיסית סיים התמחות של שלוש וחצי שנים ועבר בהצלחה את המבחנים של הסתדרות לרפואת שיניים בישראל ומטעם משרד הבריאות.

רופא שיניים מומחה לילדים מטפל בבעיות שיניים נפוצות אצל ילדים כגון שיניים חסרות, חבלות, בעיות בשיני החלב ועוד. למומחה בילדים יש הכשרה והכרת התפתחות ילדים מבחינה פיזית ונפשית.

מומחה שיניים לטיפול בילדים עבר הכשרה פסיכולוגית להתמודדות עם חרדות ופחדים מטיפולי שיניים, שיטות הרגעה ושימוש בגז צחוק.

 

רופא שיניים מומחה לילדים

רופא שיניים מומחה כירורג פה ולסת

רופא שיניים כירורג מוסמך לבצע ניתוחים פולשניים בחלל הפה, הלסתות והפנים. משך ההתמחות אורכת כ-5 שנים ומתבצעת בבתי חולים, ונדרש לעבור שני מבחנים של משרד הבריאות לקבל תעודת המומחה.

הפרוצדורות אותם נדרש רופא שיניים כירורג לבצע בין היתר הם: עקירת שיני בינה, כריתות גידולים בחלל הפה, טיפול בשברים בלסת או בפנים, השתלות עצם בחניכיים ועוד.

 

מרפאת מומחים: כך תמצאו את כל המומחים תחת קורת גג אחת

לרוב, אין למטופל דרך לדעת או קשה לו לבדוק מי טכנאי השיניים אתו עובד רופא השיניים (אלא אם ישאל ויחקור אודותיו), או האם רופא השיניים הוא מומחה בעל הסמכה של האיגוד המקצועי (על אף שניתן לבדוק באתר ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל). אחת הדרכים היחידות לוודא שתקבלו את הטיפול המקצועי והאיכותי ביותר היא לפנות למרפאת שיניים מומחים, שם מועסקים אך ורק רופאי שיניים מומחים בהסמכתם וטכנאי שיניים ברמה הגבוהה ביותר.

ישנו יתרון בולט למרפאה שמרכזת מומחים ממגוון תחומים תחת קורת גג אחת. באופן זה, כל רופא מטפל בדיוק בתחום שבו יש לו הידע והניסיון הנרחבים ביותר – אין מצב שבו כל רופא מטפל בכל בעיה. יתרה מכך, בעיות מורכבות ורגישות במיוחד מצריכות לעתים קרובות את הידע של רופאי שיניים מתחומי התמחות שונים, ושיתוף הפעולה וההתייעצות ביניהם יכולה להעצים משמעותית את איכות הטיפול שמקבל המטופל.

 

התאמת צוות המומחים למטופל

בדומה למגמה המקובלת כיום בעולם הרפואה ככלל, במרפאת מומחים המטופל מתקבל קודם לבדיקה כללית שבה יעבור אבחון ראשוני. רק לאחר מכן, ידונו רופאי השיניים המומחים בכל מקרה לגופו כדי להתאים לו את הרופא המומחה או את צוות המומחים הנכון עבורו. בדיוק כמו תהליך הטריאג' בחדר המיון, או התייעצות עם רופא משפחה על מנת לקבל הפניה לרופא המומחה המתאים.

 

כיצד נבדלת הכשרתו של רופא מומחה מזו של כל רופא שיניים?

על מנת להבהיר את ההבדל בין רופא שיניים לכללי למומחה, ניתן להתמקד רגע בתחום התמחות יחיד, למשל ההתמחות ברפואת הפה.

חלל הפה הוא למעשה אזור בגוף שבו יכולות להתבטא מיני מחלות שכלל אינן קשורות לשיניים או לחניכיים עצמן, בעיקר מחלות עור שונות: יובש ברירית הפה, פטרת, פמיפגוס, פבפיגואידים ואפילו סרטן עור. לעתים קרובות, המטופל ואפילו רופא שיניים כללי עלולים לפספס לחלוטין את סימני המחלה, או לפחות לייחס אותם בטעות למצב הבריאותי של החניכיים והשיניים. יתכן ומדובר בבעיית שיניים וחניכיים שמתקיימת במקביל למחלה בחלל הפה, או לחילופין שמחלה בחלל הפה שממסכת את המחלה האמתית.

מומחה לרפואת הפה יכול להציע אבחון מקצועי, לקחת ביופסיה אבחנתית, להעניק את הטיפול הדרוש ואף להמשיך לעקוב אחרי מצבו של המטופל בהמשך.

מרפאת שיניים מומחים

טל ברג – מרפאת שיניים מומחים בכרמיאל

על מנת להביא את נושא המומחיות לצפון, הקימה ד"ר טל ברג מרפאת שיניים בכרמיאל בה מרכזת מומחים מובילים מתחומים שונים אצלה במרפאה בצפון הארץ. מטרת המרפאה להעניק את שירותי רפואת השיניים ברמה הגבוהה בישראל גם לתושבי הפריפריה.

 

אם אתם מעוניינים לקבל את הטיפול המקצועי והמסור ביותר עבור חלל הפה שלכם – אנחנו כאן עבורכם.
ניתן ליצור אתנו קשר בקלות וביעילות בטלפון שלנו או בטופס יצירת קשר באתר. אנחנו מאחלים לכם בריאות איתנה.

ד"ר טל ברג
ד״ר טל ברג

ד"ר טל ברג רופאה בכירה, מומחית ברפואת הפה, עבדה בעברה כאחראית על תחום רפואת הפה במחלקה לכירורגיה פה ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

ד"ר ברג בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, בוגרת התמחות ברפואת הפה בביה"ס לרפואת שיניים של אוניברסיטת ת"א ובעלת רישיון מומחה ברפואת הפה מטעם משרד הבריאות.

שתפו את המאמר עם חברים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
אולי יעניין אותך גם
זקוקים לייעוץ? צרו איתנו קשר!



    מרפאת שיניים בכרמיאל - ד"ר טל ברג
    מרפאת שיניים מומחים בצפון, יחידה מסוגה, המבצעת טיפולי שיניים לחולים מורכבים, רפואת שיניים כללית וטיפול מסור לחלל הפה. רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה, מומחה פה ולסת ורופאת שיניים מומחית לילדים.

    תפריט נגישות

    למידע וייעוץ מקצועי