בית / חריקות שיניים

חריקות שיניים

אנשים הסובלים מחריקת שיניים לרוב אינם מודעים לכך עד הרגע שבו הנזק הנגרם לשיניים הוא חמור ומחייב התערבות מידית של רופא שיניים. ביקורים תקופתיים במרפאת השיניים נחוצים כיוון שהם מסייעים לרופא השיניים לאתר נזקים הנגרמים מחריקת שיניים לא מודעת, לטפל בהם ולהציע טיפול מונע.

ישנם הרגלים ומצבים שאינם בשליטתנו הגורמים בסופו של דבר לכאבי שרירים ומפרקי הלסת:

• חריקת שיניים (Bruxism) – הנעת הלסתות זו כלפי זו, תוך כדי תנועות שפשוף שיניים עליונות בתחתונות ו/או תקתוק הלסתות בתנועה אנכית.
  • הידוק שיניים (Clenching) – כיווץ שרירי הלעיסה והידוק הלסתות אחת כלפי השנייה דרך השיניים.
  • פארפונקציה – צקצוק לשון, הנעה בלתי פוסקת של הלשון ו/או הלסת התחתונה, כסיסת ציפורניים, לעיסת מסטיק וכל הפעלה לא תקינה של מערכת הלעיסה.
  • ישנן גם מחלות נוירולוגיות הגורמות לתנועתיות יתר (דיסקינזיה) של מערכת הלעיסה כמו פרקינסון.

המשותף לכל המצבים הנ"ל הוא שהם לא בשליטת המטופל והם קורים בזמן שהמטופל אינו מודע להם: שינה, נהיגה, פעילות הדורשת ריכוז גבוה וכדומה.

מצבים חמורים של ההרגלים הללו, המבוצעים בתדירות גבוהה, עלולים להוביל לתפקוד לסתות לקוי, לכאבי ראש, לנזקי שיניים חמורים, לפצעים בחלל הפה ולתחושה לא נעימה בחלל הפה.

מהן הסיבות לחריקות שיניים?

קשה להבין את הסיבות לחריקת שיניים במלואן, אולם אפשר להניח שתופעה זו נוצרת משילוב של סיבות גופניות, נפשיות רגשיות וגנטיות. חריקת שיניים בשעות הערות יכולה להיגרם מרגשות חזקים כמו חרדה, מתח, כעס, תסכול או צער. ייתכן גם שמדובר בהרגל לא מודע שניכר במצבים של ריכוז עמוק. חריקות שיניים בשעות השינה יכולות להיגרם מתנועות לעיסה שאינן מודעות, מתגובה לחלומות ומהשפעתם של מתחים ולחצים על דפוסי השינה בלילה.

מתחים ולחצים עלולים לגרום לחריקת שיניים כמו גם כעס ותסכול. התמודדות עם מצבי חולי מורכבים יכולה לגרום לחריקת שיניים חמורה גם בשעות הערות וגם בשעות השינה. לעיתים הברוקסיזם נובע מבעיה משפחתית גנטית ולעיתים הוא תופעת לוואי של מחלות נירולוגיות או נפשיות.

כאן המקום לציין כי חריקת שיניים בילדים היא תופעה תקינה שלא מחייבת התייחסות.

כיצד יאבחן הרופא חריקות שיניים?

רופא השיניים יזהה את הסימנים לברוקסיזם בקלות יחסית. התסמינים שלו כוללים:

1. שחיקת שיניים רועשת שמעירה את בני המשפחה הישנים בקרבת מקום והם יהיו הראשונים שיעידו על הבעיה.
  2. שיניים שטוחות, סדוקות או רפויות.
  3. זגוגית שן שחוקה שחושפת שכבות עמוקות יותר במבנה השן.
  4. כאבים או רגישות יתר בשיניים.
  5. שרירי לסת הדוקים או לסת נעולה שלא נפתחת או נסגרת באופן מיטבי.
  6. כאבים בפנים, בלסתות או בצוואר.
  7. תחושה של כאבים באוזניים.
  8. כאבי ראש עמומים שמתחילים ברקות.
  9. פצעים ושריטות בלחיים הפנימיות.
  10. הפרעות בשינה.

מומלץ שכל אדם הסובל מהתסמינים הללו, יגיע למרפאת השיניים וייבדק.

סיבוכים אפשריים

ברוב המקרים חריקות שיניים אינה גורמת לסיבוכים חמורים. אולם מצבים שאינם מטופלים עלולים להוביל ל:

• בעיות שיניים קשות המחייבות שחזור שיניים, ציפוי שיניים או כתרים בשיניים.
  • ליקויים בתפקוד הלסתות.
  • נזקים במפרקים הלסתיים-רקתיים.
  • כאבי ראש קשים הפוגמים באיכות החיים.

כדי להימנע מסיבוכים חמורים כדאי לפנות לרופא השיניים, לקבל את אבחנתו ולהסתייע בהמלצתו לטיפול ולמניעה.

דרכי טיפול ומניעה

אם רופא השיניים יעריך ששחיקת השיניים נגרמת מהפרעות שינה, הוא יפנה את המטופל למומחה שינה שיתאים לו טיפול תרופתי. מומחה השינה יערוך למטופל בדיקות נוספות במעבדת שינה ויחליט לאיזה אפיק טיפולי כדאי להיערך. אם שחיקת השיניים נגרמת ממצבים של מצוקה רגשית ונפשית, מחרדות ומקשיים פסיכולוגיים ואחרים, ייתכן שרופא השיניים יפנה את המטופל לאפיקי טיפול מתאימים כמו ייעוץ פסיכולוגי או טיפול פסיכיאטרי.

רופא השיניים יטפל נקודתית בנזקים שנגרמו לשיניים ויישם טיפול מניעתי. טיפול השיניים לא בהכרח ימנע את היקרות התופעה אולם יטפל בנזקים שהיא גורמת לשיניים. תיקון מבנה השן הוא אפשרות נקודתית לנזקים שכבר נגרמו. הרופא אף עשוי להמליץ על טיפול תרופתי קצר מועד להרגעת השרירים או לשינה עמוקה ושלווה ורק אם מדובר בתקופה מלחיצה שעמה המטופל מתמודד, ויש סיכוי שתחלוף במהרה.

סד לילה הוא פתרון מצוין למצבים של חריקת שיניים בשינה וסביר מאוד שהרופא יציע אותו כטיפול מונע. סד הלילה מונע מגע לא מבוקר בין הלסת התחתונה והעליונה ומונע נזקים מבניים הנגרמים לשיניים מפעולת השחיקה. חשוב לציין שסד הלילה אינו מונע חריקת שיניים בלילה והוא לא מתאים לכולם. את הסד מתאימים ומאזנים באופן פרטני ויש להיות במעקב צמוד של רופא השיניים לכל אורך תקופת השימוש בסד.

סד לילה לטיפול בחריקות שיניים

סד לילה לטיפול בחריקות שיניים – הסד אינו מונע חריקת שיניים בלילה או כל פראפונקציה אחרת

אין תחליף לבדיקה של רופא שיניים מומחה

בדיקה מקיפה של רופא שיניים מומחה היא הצעד הראשון, החיוני וההכרחי בדרך לאבחון הברוקסיזם, לטיפול בו, לריפוי השיניים ולהבראה שלמה ומלאה. אל תסבלו ממצוקה ומכאבים ואל תוותרו על ביקור במרפאת השיניים. דברו עכשיו עם רופא השיניים שלכם ושמרו על השיניים בריאות וחזקות.