בית / דברים שלא ידעתם על סרטן הפה

דברים שלא ידעתם על סרטן הפה

סרטן חלל הפה

לא רבים יודעים שסרטן חלל הפה הוא אחד ממחלות הסרטן השכיחות ביותר, ואם להיות מדויקים יותר, הוא מתמקם לו באכזריות בין המקומות 4-6 מבחינת שכיחות הופעתו בעולם. נסביר את האוזן ונאמר שהוא הרבה יותר שכיח מסרטן המלנומה המופיע בעור וידוע לכל. אז האם הכול זה יחסי ציבור?

כמה עובדות על סרטן חלל הפה

עד שנות ה-90 הייתה שכיחה המחלה בקרב נשים בגילאים 70 ומעלה, כאשר לפני 20 שנה לערך חל שינוי משמעותי, וסרטן חלל הפה החל להופיע גם בקרב אנשים מתחת לגיל 40, סיבות לכך בהמשך.

גורמי הסיכון למחלה הם: עישון, אלכוהול וגם היגיינה אוראלית ירודה אשר נהוג לדבר עליה בהקשר של גורם מעכב המשפיע על גילוי המחלה).

כאשר מדובר על עישון, לא רק סיגריות נחשבות כמסכנות, אלא גם נרגילה, סיגרים וסיגריות אלקטרוניות (עדיין אין מספיק מחקרים שבדקו את השפעת הקנביס בשביל לקבוע האם גם הוא גורם מסכן).

מדובר בדרך כלל על סרטן מסוג תאי קשקש – Squamous Cell Carcinoma המופיע באזורי רצפת הפה וצדי הלשון.

ישנם מצבים טרום ממאירים בפה, כגון "ליכן פלנוס" ונגעים לבנים ואדומים אליהם צריך להתייחס בכובד ראש ולטפל בהם בהקדם האפשרי.

סרטן הפה בישראל

לצערנו הרב, המחלה "סובלת" מחוסר מודעות מוגבר בישראל ולרוב מתגלה בשלבים מאוחרים, שלבים 3 ו-4, בהם כבר יש מעורבות של בלוטות לימפה באזור הצוואר, ולעיתים גם מופיעות גרורות לכיוון הריאה.

אבחון וטיפול בסרטן הפה

אבחון סרטן חלל הפה על ידי רופא השיניים

סרטן בחלל הפה אמור להיות מאובחן על ידי רופא השיניים במהלך טיפול שיניים שגרתי או בדיקה. מאחר ובישראל המודעות הדנטלית לוקה בחסר ואנשים אינם פונים לרופא השיניים כדבר שבשגרה, וכפועל יוצא גם איכות רפואת השיניים שלהם ירודה, אז הווה אומר כי הסרטן מתגלה פעמים רבות בשלבים מאוחרים שלו.

אם ברופאים עסקינן אז חשוב לדעת כי גם לרופאי המשפחה, לרופאי העור ולרופאי האף-אוזן-גרון אין מספיק ידע בנושאי מחלות חלל הפה.

קיימים גם סוגי סרטן נוספים בחלל הפה, כגון: סרטן בלוטות הרוק, גרורות סרטניות המגיעות ממקורות חיצוניים (ריאות, שד, ערמונית וכיו"ב), סרקומות ולימפומות.

מה עושים בכדי לאבחן את המחלה?

על מנת להגיע אל הדמות המקצועית המתמחה בחלל הפה, יש צורך לפנות אל רופא שיניים מומחה ברפואת הפה. מדובר על רופאי שיניים שעברו התמחות נוספת ויודעים לבצע אבחון ברמה גבוהה כחלק מטיפולי השיניים שהם מבצעים.

עם רופא שיניים מומחה ברפואת הפה ניתן גם להתייעץ לגבי פצעים, אפטות ומחלות נוספות בריריות הפה.

 

חברי קופת חולים מכבי?
טיפולי שיניים לחולים מורכבים ובהרדמה כללית – באסותא רמת החייל ת"א.
לתיאום תור נא לצלצל לטלפון של מוקד מכבידנט

* משתייכים לקופת חולים אחרת? צרו אתנו קשר ישירות בטלפון: 072-3943212

 

סרטן הפה תסמינים

כלל אצבע חשוב שצריך לזכור – אם יש פצע בחלל הפה שאינו מתרפא תוך שבועיים ימים, אז יש צורך בבדיקה מעמיקה של מומחה ברפואת הפה, והוא סביר להניח יפנה לביופסיה.

טיפול במחלת סרטן הפה

טיפול במחלת סרטן הפה מערב כריתה של הנגעים המעורבים (לרוב בתוספת שוליים רחבים) יחד עם הקרנות (לא בכל המקרים אך ברובם).

הקרנות בחלל הפה מובילות לתופעות לוואי לא קלות, כגון: זיהומים בריריות, יובש פה, נמק של עצמות הלסת ואף אובדן של שיניים.

אם ביצעתם הקרנות אז חשוב מאוד להמשיך עם ליווי צמוד הן של אונקולוג, הן של כירורג פה ולסתות והן של רופא שיניים מומחה ברפואת הפה. ישנה חשיבות רבה למעקב של כל אנשי המקצוע המוזכרים לעיל, מאחר וסרטן חלל הפה בעל אחוזי חזרה גבוהים יחסית, ויש צורך ברופא שיניים אשר יודע מה מותר ומה אסור במהלך הטיפול, וכיצד יש להתמודד עם מצבים מסוימים.

אם הגעתם עד הלום אז השורות הללו נוגעות אליכם, והן קריאת השכמה לפנות לרופא מומחה ברפואת הפה.

 

אנו במרפאת השיניים של ד"ר טל ברג בכרמיאל מבצעים בדיקות יסודיות לכל מטופל ומביאים אתנו את כל הידע המקצועי הדרוש בכדי לתת לכם את הטיפול הטוב ביותר עבור חלל הפה שלכם.

ד"ר טל ברג
ד״ר טל ברג

ד"ר טל ברג רופאה בכירה, מומחית ברפואת הפה, עבדה בעברה כאחראית על תחום רפואת הפה במחלקה לכירורגיה פה ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

ד"ר ברג בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, בוגרת התמחות ברפואת הפה בביה"ס לרפואת שיניים של אוניברסיטת ת"א ובעלת רישיון מומחה ברפואת הפה מטעם משרד הבריאות.

שתפו את המאמר עם חברים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
אולי יעניין אותך גם
זקוקים לייעוץ? צרו איתנו קשר!



    מרפאת שיניים בכרמיאל - ד"ר טל ברג
    מרפאת שיניים מומחים בצפון, יחידה מסוגה, המבצעת טיפולי שיניים לחולים מורכבים, רפואת שיניים כללית וטיפול מסור לחלל הפה. רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה, מומחה פה ולסת ורופאת שיניים מומחית לילדים.

    תפריט נגישות

    למידע וייעוץ מקצועי