בית / טיפולי שיניים ביום אחד – חלום או מציאות?

טיפולי שיניים ביום אחד - חלום או מציאות?

טיפולי שיניים ביום אחד

האם גם אתם נתקלתם.ן בהבטחות כמו השתלות שיניים ביום אחד, טיפול שיניים שיוציא אתכם באותו יום עם שיניים קבועות ולבנות? לצערנו בזמן האחרון ישנם המון בעלי מקצוע המשתמשים במנוחים מטעים שגורמים בלבול וציפיות שווא אצל המטופלים. בשורות הבאות ננסה לתת הסבר לחלום אל מול המציאות ולתת לכם הבנה וכלים שיסייעו לכם לקבל החלטות בנוגע לטיפולי שיניים עתידיים.

שיקום פה מלא ביום אחד – רק באגדות

כאשר יש צורך בתכנית טיפול גדולה, הכוללת שיקום פה מלא, יש להבין תחילה מהן הסיבות שגרמו לאבדן השיניים. אם לא נטפל בסיבות הללו, בסוף התכנית נחזור בדיוק לאותו המצב, אולם הפעם אחרי שהוצאנו כסף רב ועברנו סבל וכאב.

על מנת לבצע תכנית טיפול שיקומית מורכבת, יקרה ומסובכת, נדרשים מספר שלבים והמון סבלנות – הן מצד המטופל והן מצד רופאת השיניים. אז כפי שאתם בוודאי מצליחים להבין מבין השורות, השתלות שיניים ביום אחד או טיפולים מורכבים אחרים הם פשוט לא ריאליים ויתרה מכך אינם מומלצים.

שלב ההיכרות:

בשלב הזה יש צורך בבדיקה מקיפה, תיאום ציפיות והתאמה של הפנטזיה (שיניים לבנות קבועות ביום אחד) למציאות (בלתי אפשרי).

בשלב הזה עוברים על המחלות והתרופות, על התזונה והרגלי שתיה ועישון. בשלב הזה ניתנים הסברים לגבי היכולת לבצע שיקום נשלף (תותבות שלמות או חלקיות) או שיקום קבוע (שתלים).

נקודה מאוד חשובה בשלב הזה היא התאמת הצילומים הנדרשים. בדרך כלל בשלב זה נדרשים צילום פנורמי וסטטוס בלבד.

יש להבין שביצוע CT של שיניים כרוך בקרינה רבה ומסכן את המטופל – לעיתים שלא לצורך.

לאחר הסבר מקיף, קבלת הסכמה לטיפול ותיאום ציפיות הן באספקט של העבודה והן באספקט הכלכלי (תיאום נושא התשלום) – מתחילים לעבוד.

ברוב המקרים המורכבים, לא נוכל לקבוע תכנית טיפולים סופית אלא רק אחרי סילוק כל מוקדי הזיהום והגעה לסביבת עבודה נקייה.

שלב ההכנה הראשונית:

בשלב הזה יסולקו כל מוקדי הזיהום מחלל הפה. יבוצעו סתימות לבנות או רגילות, טיפולי שורש ועקירות של שיניים אבודות.

בשלב הזה נתחיל בפגישות מסודרות אצל השיננית, תוך לימוד והקפדה על היגיינה שתאפשר אחר כך תחזוקה של השיניים החדשות.

רק בסוף השלב הזה נוכל להעריך ולקבוע סופית איזה שיקום יבוצע – קבוע או נשלף. רק בסוף השלב הזה, אחרי ריפוי מלא של החניכיים והריריות, נבצע CT אם מעוניינים בשתלים.

שלב הניתוחים (כירורגיה):

כאן נבצע הכנות לביצוע שתלים כמו עיבוי העצם הקיימת, הרמת סינוס בלסת העליונה והכנה לשתלים.

יש להבין בשלב הזה מספר נקודות חשובות:

  1. אובדן עצם בשתי הלסתות עלול להיות בלתי הפיך. בלסת החתונה לדוגמא, לא ניתן להוסיף עצם ולכן, במידה ואין מספיק עצם לשתלים, לא ניתן לבצע שתלים קונבנציונליים במסגרת הפרוצדורות הנעשות במרפאה פרטית.
  2. גם השלב הכירורגי לעיתים מתבצע במספר פגישות, כאשר חשוב לאפשר ריפוי מלא לעצם ולחניכיים בין הפגישות.
  3. לעיתים נדרש לביצוע מספר צילומי CT מה שחושף את המטופלים לכמות קרינה לא מבוטלת.

טיפול שיניים ביום אחד

לקראת השלב הכירורגי יש לוודא כי תכנית הטיפול ידועה וסגורה, על מנת לעמוד בכללים הנכונים לביצוע שתלים. יש כללים להחדרת שתלים דנטליים שיאפשרו שיקום מוצלח יותר מאוחר.

החדרת שתל במיקום לא נכון, קרוב מדי לשיניים או בזויות לא נכונות, תגרום לכישלון השתלים והשיקום.

לפיכך, על אף הרצון לבצע תוכנית טיפולים מהירה ככל הניתן, היא אינה יכולה לבוא על חשבון מקצועיות ולכן המסקנה היא שביצוע של השתלת שיניים ביום אחד היא אינה אפשרות ריאלית.

שלב ההמתנה:

בכל הזמן שבו מבוצעות פרוצדורות בחלל הפה, יש שימוש בתותבות זמניות הן לצרכי אסתטיקה והן לצרכי פונקציה. השלב הזה, שבו המטופל משתמש בתותבת זמנית הוא הקשה ביותר שכן היא לא נוחה, היא לא יציבה, היא גורמת לכאבים ולעיתים המטופל נדרש שלא להשתמש בה כלל על מנת שלא לפגוע באתרי הניתוחים.

מטופלות.ים רבות.ים לעיתים מגלים ש"השד לא נורא כל כך" ומעדיפים להמשיך לתכנית הכוללת תותבות נשלפות ובכך מוזילים משמעותית עלויות ומקצרים משמעותית את הזמן של הטיפול.

עם סיום השלב הכירורגי, ההבנה מה נקלט בהצלחה ואיך ניתן להמשיך, נמשיך בלקיחת מידות.

שלב המידות:

שלב זה הוא המעייף ביותר. מצד אחד ממש עוד מעט מסיימים, ומצד שני יש להגיע למספר לא מבוטל של פגישות. כאן נעשה תיאום ציפיות של אסתטיקה, מראה חיצוני, הבנה של איך תשב העבודה בתוך הפה ומעבר לשיקום זמני קבוע.

אחרי מאמץ רב, בסופו של דבר תימסר העבודה לשביעת רצון המטופל.ת.

שלב התחזוקה:

זהו השלב החשוב ביותר. אחרי קבלת העבודה, יש לדאוג שהמטופל מבין כיצד לשמור על הניקיון וההיגיינה. אי שמירה על היגיינה (צחצוח נכון ופגישות מסודרות אצל שיננית) יגרום לכישלון העבודה ועוגמת נפש רבה.

את פגישות התחזוקה והביקורת כדאי לבצע תמיד אצל רופא השיניים שביצע את העבודה (ולא להתפתות ולחסוך וללכת למרפאות אחרות). ככל שמזהים בעיה בשלב מוקדם יותר, כך הפתרון פשוט יותר ומאפשר שמירה על התוצאות שהושגו בעמל רב.

טיפול שיניים ביום אחד – לא אצלנו!

לסיכום, חשוב מאוד להבין כי טיפול שיניים מורכב דורש לפחות שנה! והכי חשוב, יש לזכור, שאין כמו השיניים הטבעיות. לא תותבות ולא שתלים הם אינם תחליף לשיניים. ברגע שהשיניים הלכו לאיבוד, יש להפנים את המצב ולהבין כיצד ניתן לשפר את איכות החיים תוך התאמה למציאות והבנה שמדובר בתחליף בלבד.

זכרו כי מי שמשתמש במונחים כמו השתלות שיניים ביום אחד נותן לכם תחושה כי מדובר על טיפול אינסטנט קליל ומחדיר בכם ציפייה שאינה מציאותית כי בזמן קצר תהיו עם תוצאות מדהימות, אך לדאבוננו המציאות רחוקה מכך.

נציין כי עמדתנו בנושא עולה בקנה אחד עם עמדת משרד הבריאות בנוגע לפרסום טיפולי שיניים ביום אחד, קראו את עמדת משרד הבריאות לגבי טיפולי שיניים ביום אחד >

ד"ר טל ברג
ד״ר טל ברג

ד"ר טל ברג רופאה בכירה, מומחית ברפואת הפה, עבדה בעברה כאחראית על תחום רפואת הפה במחלקה לכירורגיה פה ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

ד"ר ברג בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, בוגרת התמחות ברפואת הפה בביה"ס לרפואת שיניים של אוניברסיטת ת"א ובעלת רישיון מומחה ברפואת הפה מטעם משרד הבריאות.

שתפו את המאמר עם חברים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
אולי יעניין אותך גם
זקוקים לייעוץ? צרו איתנו קשר!



    מרפאת שיניים בכרמיאל - ד"ר טל ברג
    מרפאת שיניים מומחים בצפון, יחידה מסוגה, המבצעת טיפולי שיניים לחולים מורכבים, רפואת שיניים כללית וטיפול מסור לחלל הפה. רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה, מומחה פה ולסת ורופאת שיניים מומחית לילדים.

    תפריט נגישות

    למידע וייעוץ מקצועי